søndag 28. februar 2010

Lammeskæænk

Nå er det noen dager siden jeg blogget maten, men take-out og frossen pizza er ikke så spennende. Jeg har flytta inn hos "The Drain" og det har jeg brukt masse tid på. Veldig hyggelig er det da.
I går lagde jeg lammeskanker, eller "Skænk" som jeg liker å kalle det. Det er veldig godt, og enkelt å lage. Jeg fikk tak i to gigant skanker, litt mye for oss to, det blir digge rester også da.

Start med å "marinere" skankene i en finhakket chili, 2 ss rosmaring, 1 ts koriander, 1 ts oregano og 1 ts merian. Dette gnis inn på skankene en time før de skal i gryta.

I mens kutter du opp følgende grønnsaker i terninger; 3 gulerøtter, 5 stangselleri, 2 løk, 1/2 sellerirot.

Varm opp 4 ss smør i en panne/kjele og dryss 4 ss hvetemel på skankene før du bruner de i smøret. Hell over grønnsakene, 1 boks hakkede tomater og 1 liter vann. Dette skal koke under lokk til kjøttet løsner, rundt 3 timer.

Serveres med mandelpotetpuré og stekt sopp på toppen. Egentlig skal det stå en og en skank per porsjon, men disse var så store at det var umulig :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar